Kan bröstarvingar behöva betala sina avlidna föräldrars skulder?

Om en fader efter döden ärver pengar och dessa går till hans barn. Ska de då betala ev. Skulder som han hade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör arv regleras i Ärvdabalken, ÄB.

En avliden person kan inte ärva, och barn ärver inte heller sina föräldrars skulder.

Ett arv som därför tillfallit den avlidnas bröstarvingar är helt och hålles deras att själva disponera över. När en person avlider görs en skriftlig bouppteckning där personens samtliga tillgångar och skulder redovisas. Kvarlåtenskapen (tillgångarna) efter den avlidna kallas för ett dödsbo, och det är delägarna i dödsboet som ansvarar för att dennes skulder betalas. När alla skulder betalats sker fördelningen av tillgångarna mellan de som är berättigade till arv, och sedan avvecklas dödsboet och försvinner.

Skulle å andra sidan bodelning eller arvsskifte skett innan den avlidnas samtliga skulder betalats ska bodelningen eller skiftet gå åter så att skulderna kan betalas helt (21 kap. 4 § 1 st. ÄB) – exempelvis om en borgenär som ingen visste fanns dyker upp i ett senare skede och vill ha betalt. Då återuppstår dödsboet, samtliga tillgångar som fördelats mellan arvtagarna går åter, skulden betalas, och en ny bodelning sker av vad som återstår av tillgångarna. Förmodligen skulle detta inte bli aktuellt i ditt fall eftersom fadern som var avliden när han egentligen skulle ärva aldrig "erhöll" pengarna, och därför ingick de ju aldrig i dödsboet efter honom. Istället gick de ju direkt till hans barn (2 kap. 1 § 2 st. ÄB).

Det kan dock påpekas, att om man är osäker på vilka skulder den avlidna hade och vill förhindra att de tillgångar man erhöll i arv ska gå åter för att betala dessa kan man genom Kronofogdemyndigheten "kalla" på dessa borgenärer (se här) enligt lag (1981:131) om kallelse på okända borgenärer. De som inte hör av sig inom 6 månader från det att kallelsen utfärdats har i de flesta fall förlorat sin rätt att i ett senare skede åberopa skulderna (6 §).

Eftersom jag inte närmare vet omständigheterna i ditt fall är det svårt att ge något närmare svar. Om du tycker att du inte riktigt fått någon vägledning i din fråga är du välkommen att lämna en kommentar nedan där du gärna får utveckla omständigheterna lite mer, så ska jag försöka svara på nytt!

Vänligen,

Elin RidegRådgivare