Kan bodelning i samboförhållande bli mer rättvis när en sambo har betalat allt?

Hej. Jag och min sambo ska separera. Båda står som ägare av bostadsrätten men jag har betalt ALLT under alla år och lånen står på mig.

Hon kräver hälften nu fast hon aldrig betalat en krona. Allt jag betalat som visas på avier mm,är det nått som kan räknas av på nått vis för att en bodelning ska bli rättvis??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor som rör samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Bodelning vid samboförhållandets upphörande
Samboförhållandet anses upphöra när ni flyttar isär, 2 § SamboL. När det gäller samboförhållanden är det inte är obligatoriskt att bodelning ska ske, utan det krävs att antingen du eller din sambo begär att bodelning ska ske inom ett år efter att samboförhållandet har upphört, 8 § SamboL.

Jag tolkar det som att din sambo har begärt bodelning. I det fallet blir det relevant att undersöka om bostadsrätten utgör samboegendom eller inte, eftersom det bara är samboegendom som ingår i en bodelning.

Räknas bostadsrätten som samboegendom?
För att en lägenhet ska räknas som samboegendom krävs det att den har förvärvats för gemensam användning. Det innebär att om ni har köpt lägenheten under ert samboförhållande för att ni ska bo i den tillsammans så kommer den räknas som samboegendom och därför ingå i bodelningen, 3 § SamboL. Det spelar då ingen roll vem det är som har betalat vad, utan bostadsrätten ingår då i bodelningen och ska delas lika mellan dig och din sambo, 14 § SamboL.

Om det däremot är så att du har köpt lägenheten innan ert samboförhållande inleddes och din sambo flyttade in hos dig efter att samboförhållandet inleddes, räknas bostadsrätten inte som samboegendom, och ska inte ingå i bodelningen i så fall, 3 § SamboL.

Vad kan du göra?
Det du kan göra för att bodelningen ska bli mer rättvis om det är så att bostadsrätten räknas som samboegendom är att avtala med din sambo om hur bodelningen ska se ut genom ett samboavtal, 9 § SamboL. Detta förutsätter dock att din sambo samtycker till avtalet. Vi på Lawline hjälper er gärna att upprätta ett sådant avtal!

Lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte annat är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare