Kan basbeloppsregeln omfatta den avlidne makens enskilda egendom?

Jag undrar en sak gällande en tidigare ställd fråga:

Stora basbeloppsregeln

2008-08-10 i FAMILJERÄTT

Jag förstår att efterlevande make har rätt till 4 basbelopp. Men vad händer om pengar finns att fördela till efterlevande make men att dessa pengar utgör enskild egendom. Hur är prioriteringen? Det kan ju vara en gåva med förbehåll att det ska vara enskild egendom. Ska man gå på givarens önskan att det ska förbli enskild egendom eller ska man gå på stora basbeloppsregeln och ta av enskild egendom till efterlevande make tills man kommer upp i 4 basbelopp ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har ställt din fråga till Lawline!

Basbeloppsregeln stadgas i 3 kap. 1 § st 2 Ärvdabalken och är en skyddsregel för den efterlevande maken. Den innebär att den efterlevande maken har rätt att få ut egendom motsvarande 4 prisbasbelopp (enligt Socialförsäkringsbalken det år när maken avled). I detta basbelopp ingår emellertid går dock:

1) egendom som den efterlevande maken fått vid bodelning samt

2) eventuell enskild egendom som den efterlevande maken har.

Om summan av 1) och 2) understiger 4 prisbasbelopp har den efterlevande maken rätt att att få del av den avlidnes enskilda egendom (om sådan finns), och alltså "inskränka" på ev. särskullbarns arv, så att summan uppgår till fyra prisbasbelopp.

Lawline RådgivareRådgivare