Kan barnet bo mer hos mig än vad som står i avtalet?

Om vi har ett avtal om delad vårdnad och jag har tagit barnet mer då hon vill bo hos mig men avtalet säger att vi ska dela rakt av. Han har ofta genom tex sms godkänt att hon bor hos mig. Kan han påstå att jag brutit mot avtalet? Kan han då få rätt till ensam eller utökad vårdnad? Kan han få rätt till skadestånd och då hur mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om det är okej att du har ert barn mer hos dig trots att det finns ett avtal som säger att ni ska dela rakt av. För att besvara den frågan går jag igenom vad som gäller om man avviker från ett avtal här under.

Följa avtalet?

Som utgångspunkt ska ett avtal hållas. Det betyder att ni ska följa vad som står i avtalet. Däremot är ett avtal endast en överenskommelse mellan er två. Det betyder att ni kan välja att göra något annat än vad som står i avtalet om ni kommer överens om det. Tycker han att det är okej att ert barn bor mer hos dig är det också helt okej att barnet gör det oavsett vad som står i avtalet. Det viktiga är att ni två är överens.

Jag förstår att du tänker på vad som skulle hända om han skulle påstå att du brutit mot avtalet. Det allra bästa sättet för dig att säkra att allt har gått rätt till är genom att spara sms:en från när han har godkänt att ert barn bor hos dig. Om du har kvar det som bevis kan du visa att ni har varit överens och att du inte alls har brutit mot något om det skulle bli en tvist i framtiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare