FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/11/2017

Kan barnens pappa stoppa min flytt när vi har gemensam vårdnad?

Hej

Jag är nyligen skilt och har gemensam vårdnad med 3 barn (7, 13, 14 år) och har planer på att köpa ett nytt boende. Barnen är skrivna hos mig och är positiva till flytten. Pappan flyttade direkt efter skilsmässan ca 10 km. Barnen är hos pappan mån-ons och varannan helg och hos mig onsdag-fredag och varannan helg. Nu säger han att han vill stoppa min flytt då det skulle innebär att han då måste skjutsa barnen och att det tar för lång tid. Jag flyttar inom Stockholm, resvägen blir ca 10 minuter längre för honom men han räknar med dubbla längden då han också ska tillbaka. Kan han stoppa min flytt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör barns boende finns bestämmelser om detta i Föräldrabalken (FB).

Det första att tänka på när det rör barn är att barnens bästa ska vara avgörande för alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge (FB 6 kap 2 a §). Du och barnens pappa har rätt och är även skyldiga att bestämma i frågor som rör barnens personliga angelägenheter (FB 6 kap 11§). Eftersom ni har gemensam vårdnad har ni tillsammans denna rätt och skyldighet (FB 6 kap 13§).

När det gäller boende är det dessutom så att det anses vara ett beslut av ingripande betydelse vilket gör att ingen av vårdnadshavarna ensam får fatta beslut om boende utan beslutet måste fattas gemensamt om det inte är så att barnets bästa uppenbarligen kräver att en vårdnadshavare ensam tar beslutet och den andra vårdnadshavaren inte kan delta i beslutsfattande på grund av exempelvis sjukdom eller frånvaro (FB 6 kap 13§). För att en av vårdnadshavarna ensam annars ska kunna besluta om ändrat boende så krävs att den vårdnadshavaren får ensam vårdnad, vilket man som vårdnadshavare kan väcka talan om hos domstol (FB 6 kap 5 §). Om en vårdnadshavare flyttar med barnen utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse så riskerar denne dessutom att dömas för egenmäktighet med barn, om barnen är under femton år (Brottsbalken 7 kap 4 §).

I ditt fall då du och barnens pappa har gemensam vårdnad krävs alltså att ni kommer överens för att någon av er ska kunna ändra barnens bostad. Om ni inte kan komma överens kan ni vända er till familjerätten i er kommun för ha gemensamma samarbetssamtal. Om ni inte kan komma överens själva eller genom samarbetssamtal återstår vårdnadstvist i domstol för att om möjligt få ensam vårdnad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare