Kan barn bli arvslösa?

Hej ! Jag och min sambo har en del kapital: vi har köpt tillsammans hus som 50, 50 delägare och vi har ett företag också. Vi har inte gemensam barn, men min sambo har ett barn de har inte kontakta med varandra under 20 år ,det menar de har inte bra relation tillsammans , Och vi vill inte hanns son få någon arv från oss, jag känner mig orolig för att han väntar sin pappa blir död och kommer ta en del av hans pengar. Var snällt hjälpa oss vad ska vi göra vi kämpade så hårt och byggde allt tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor om arv och arvsrätt är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig lag. Eftersom ni är sambos tillkommer även några regler i Sambolagen (SamboL).

Kan min sambos barn göras arvslös?

Enligt den legala arvsordningen är det bröstarvingar, dvs barn till arvlåtaren, som är de närmaste arvingarna och de som först har rätt till arv (2 kap. 1 § ÄB). Om din sambo endast har en bröstarvinge skulle det innebära att han enligt lag kommer att ärva allt.

För att arvet inte ska fördelas till bröstarvingar som det enligt lag ska göras kan man upprätta ett testamente. Ett testamente är ett sätt att fördela sin egendom på annat sätt än vad lagen stadgar. Bröstarvingar kan dock inte göras helt arvslösa. Bröstarvingar har alltid rätt till att få minst sin laglott. Laglotten utgör hälften av det som skulle tillfallit bröstarvingen genom lag (7 kap. 1 § ÄB).

Om sonen du nämner är din sambos enda arvinge har han enligt lag rätt till hela kvarlåtenskapen. Sonens laglott utgör därför 1/2 av hela kvarlåtenskapen.

Ärver sambor?

Enligt lag ärver inte sambor. Sambor har vid sin partners bortgång rätt att få ut en summa av två prisbasbelopp. Detta är en skyddsregel för att hindra små hem från att splittras och en säkerhet för efterlevande sambo som annars inte ärver något (18 § andra stycket SamboL). Två prisbasbelopp motsvarar år 2018 91.000 kronor.

I övrigt ärver inte sambor. För att en sambo ska ärva kan man upprätta ett testamente.

Vad kan vi göra?

Genom att upprätta ett testamente där din sambo testamenterar all sin egendom till dig eller någon annan minskar ni din sambos sons andel i arvet. Ett testamente till förmån för någon annan än sonen kommer inskränka hans rätt till arv, och han kommer då endast att ha möjlighet att få ut sin laglott.

För att bröstarvinge ska få ut sin laglott krävs dessutom att han påkallar jämkning av testamentet. Jämkning måste påkallas inom sex månader från delgivning av testamentet. Om jämkning inte påkallas inom sex månader går rätten att få ut laglotten förlorad. Då kommer istället arvet att fördelas enligt testamentets lydelse.

Viktigt att notera är att man följer formkraven när man upprättar ett testamente, annars är det ogiltigt och kommer inte tillämpas. Ett testamente måste vara skriftligt, undertecknat av testatorn samt bevittnat och undertecknat av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare