Kan arv utportioneras?

Hej, Jag bor på Bahamas och är i 71 är. Har två barbarn, flickor 12 & 15 år, samt en son 45. Det närmar sig nog utdelning av arvet inom överskådlig framtid. Då vill jag ge sonen endel och barnbarnen en del. Problemet är att jag vill ge flickorna en relativt stor summa. Om det blir dags innan 18 års åldern eller inte så är det i min mening inte bra om dom får tillgång till en stor summa i för ung ålder. Problem på den här sidan om vad att ge till vem existerar inte. Men frågan är: Kan man på något sätt villkora ett arv, så att arvtagaren får tillgång successivt till pengarna? Kr/år eller liknande lösning.

Lawline svarar

Hej!

När kvarlåtenskapen fördelas efter att någon har gått bort fördelas arvet efter arvsklasser. Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott som är halva arvslotten. Eftersom att en bröstarvinge alltid har rätt till sin laglott är det inget som kan testamenteras bort. Resten av arvslotten kan i ditt fall testamenteras till dina barnbarn om det inte finns någon i arvsklass 2 eller 3. Arvsklasserna finns i 2 kap. 1 - 3 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. För att dina barnbarn ska få ärva dig måste du testamentera till dem eftersom att barnbarnen inte ingår i en arvsklass. Barnbarn ingår endast i en arvsklass om deras förälder har gått bort. Detta innebär att om deras pappa skulle ha gått bort när du ska fördela arvet får barnen hans laglott som arv.

För dina barnbarn kan du testamentera den andra halvan av arvslotten. Du kan förordna fritt över denna del. Den andra delen är laglotten. Det finns möjlighet att skriva en föreskrift i ett testamente som t.ex. säger att barnbarnen ska erhålla resten av arvet vid 30 års ålder.

Ett annat alternativ är att en god man årligen ger barnbarnen en summa av arvet. Den gode mannen förvaltar därmed över barnbarnens kvarlåtenskap.

Jennifer RönnerhedRådgivare