Kan arbetsgivaren tvinga kvinnor att bära BH?

Kan ett företag tvinga kvinnor att bära BH?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Företaget har som din arbetsgivare en ledningsrätt innebärandes att de får bestämma över verksamheten. Ledningsrätten är omfattande och kan exempelvis innebära att företaget beslutar om en uniform som ska bäras av de anställda. En arbetsgivare kan tänkas besluta om en särskild uniform av säkerhets- eller hygienskäl, exempelvis kräva att de anställda som har långt hår bär det uppsatt för att det inte ska fastna eller vara i vägen i arbetet. Att ställa krav på att anställda ska bära BH är i min mening inte motiverat varken ur säkerhets- eller hygiensynpunkt. Jag har inte kunnat hitta något utlåtande från Arbetsdomstolen i frågan, men det är min personliga bedömning att en arbetsgivare troligen inte får tvinga anställda att bära BH. Däremot kan noteras att arbetsgivaren indirekt kan ställa krav på att anställda bär BH genom att endast anställa den som bär det. Arbetsgivaren har i valet av vem som ska anställas stor frihet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare