Kan arbetsgivare ge undantag till en provanställd?

Jag har fastanställning på ett bolag och håller på bli uppsagd på grund av arbetsbrist. när vi gick igenom turordningslistan, så gav min arbetsgivare undantag till en kollega som är provanställd. Vi har ingen kollektivavtal. Kan min arbetsgivare ge undantag till en provanställd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om undantag till turordningslistan när det kommer till uppsägning på grund av arbetsbrist. Eftersom ni inte har något kollektivavtal så regleras detta i Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Arbetsgivarens rätt till undantag:

Som du själv poängterar kan arbetsgivare undanta arbetstagare innan hen tar hänsyn till turordningslistan (se 22 § 2 st. LAS). Arbetsgivaren kan högst undanta tre arbetstagare. Dessa ska enligt arbetsgivarens bedömning vara av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Detta är då enligt arbetsgivarens uppfattning och är väldigt svårt att rättsligt ifrågasätta.

Frågan blir då om någon med provanställning kan anses vara arbetstagare.

Vi kan se i 6 § LAS att provanställda refereras till som arbetstagare.

Slutsats:

Eftersom provanställda är att anse som arbetstagare borde det inte finnas något hinder för din arbetsgivare att undanta en provanställd innan hen ska följa turordningsreglerna.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare