FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/12/2013

Kackerlackor - begär sänkt hyra

Har haft kackerlackor i min hyreslägenhet sen våren 2013. Flyttade ut med barnen i Augusti men har fortsatt betala hyra. Har intyg på allergi mot kackerlackor.Har inte fått rätt bemötande av hyresvärden. Har jag rätt till skadestånd för sveda och värk? Vart kan jag vända mig? Har anmält detta till Miljökontoret, hyresgästföreningen,Länsstyrelse.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Du har rätt till hyresreduktion för ohyra om du har "men" av ohyran. Du skriver att du har ett intyg på allergi vilken bör falla under detta. Är besvären stora ska du begära hyressänkning från det att du har anmält problemet tills djuren är borta.

Hur stor hyressänkning det kan bli beror på hur stora men du har haft. Men en bra utgångspunkt är 15 procent. Är problemen stora så kan det bli mer.

Du kan även kräva skadestånd för förstörda möbler. Men sådana processer är komplicerade och även frågan om sänkt hyra kan ha sina risker att driva i tingsrätt. Du bör istället träffa en överenskommelse med din hyresvärd. Om värden säger nej, kontakta Hyresgästföreningen.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare