Jämkning vid bodelning och dess innebörd på testamentet

Jag är gift och har ett gemensamt barn och min man tre sedan tidigare(särkullbarn). Om jag begär jämkning vid bodelning(om min man avlider) gäller även det testamente som han har skrivit där jag ärver honom(skall fördelas vid min bortgång). Jag vet att dom kan begära sin laglott. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du avser en jämkning av bodelningen enligt 12 kap. 2 § ÄktB, där den efterlevande maken får välja att vardera make får sitt giftorättsgods på sin laglott. Det vill säga vardera make får den egendom som den äger vid tidpunkten för äktenskapsskillnaden. Denna jämkningsregel i sig har till syfte att skydda den efterlevande maken från att få sin egendom skyddad från att bli bort testamenterad eller tillfalla särkullbarn. Jämkningsregel har med det sagt inga verkningar på ett testamente.

Vad som kan påverka testamentet

Testamenten kan genom vissa företeelser få sin rättsliga verkan förändrad. Bland annat kan testamentet vara verkningslöst om det inte uppfyller de formkrav som finns för testamenten eller om den som upprättar testamenten inte är behörig att förordna sin kvarlåtenskap (13 kap. 1 § ÄB). Testamentet är inte heller giltigt om det är upprättat under påverkan av en psykisk störning (13 kap. 2 § äB), om någon har tvingat testatorn att upprätta testamentet (13 kap. 2 § första stycket ÄB) eller att någon genom svikligt beteende förmått testatorn att upprätta testamentet (13 kap. 2 §  andra stycket ÄB). Dessutom kan den som är testamentstagare förverka sin rätt att ta arv,  genom att uppsåtligt döda testatorn eller en arvtagare (15 kap. 1 § ÄB), genom att tvinga testatorn till att upprätta, ändra eller låta bli att skriva ett testamente (15 kap. 2 § ÄB) eller genom att förstöra eller undangömma testamentet (15 kap. 2 § andra stycket ÄB). Alla dessa handlingar inbegriper även den som på ett eller annat sätt har hjälpt till att göra dessa gärningar (15 kap. 3 § ÄB). Utöver dessa punkter ska inte ett testamentes rättsliga verkningar kunna förändras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare