FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/09/2018

Jämkning vid bodelning

Jämkning vid bodelning.

Hej jag och min man har varit gifta i 8 år och nu ska vi skiljas, jag har under denna tiden jobbat i 2 år sedan har jag pluggat på universitet, mannen fick ta på sig en dela kostnader så som bostad och delvis mat, kläder till mig och barnet samt övriga kostnader så som barnets skolavgift och aktiviteter betalade jag själv också utifrån mina tillgångar. Mannen uppträder sig agressivt nu, skriker på mig trots att barnet hör, arg på mig för att jag ska flytta i en hyreslägenhet då orkar jag ej längre stå ut med han, hotar att jag kommer inte få ngt då är det han som betalade för allt. Vi dock köpte tillsammans den lägenhet och har delade lån från banken för den. Det jag undrar över är om han kan få mer av lägenheten vid bodelning eftersom jag har hört om jämkning.

Mvh

Oneida

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagreglering

Precis som du nämner finns en möjlighet att jämka de belopp man går in med i en bodelning. Då det inte står någonting kring äktenskapsförord utgår jag från att ett sådant inte finns. Den aktuella regleringen blir då 12:1 Äktenskapsbalken. Skulle ett äktenskapsförord finnas får du gärna inkomma med en ny fråga där du förklarar hur detta lyder, då en bedömning enligt 12:3 ÄktB antagligen kommer behöva göras.

Jämkning vid bodelning

Den absoluta huvudregeln i svensk rätt är att ingen jämkning ska ske vid en bodelning. Undantag finns, men dessa uppkommer framförallt vid äktenskap som varat kortare än fem år, vilket här inte är fallet.

Enligt 12:1 ÄktB ska man ta hänsyn till äktenskapens längd, makarnas ekonomiska förhållanden samt omständigheterna i övrigt när man undersöker om en jämkning ska ske. Sett till att äktenskapet varat i åtta år är inte längden något som tyder på jämkning, utan det är framförallt studieskulderna som kan vara problematiska ur en jämkningssynpunkt. Studieskulder ses nämligen som en investering i framtiden, vilket kan vara ett skäl för att maken inte ska täcka dessa vid en bodelning. Avvägningen beror dock också på hur dessa pengar har använts. Har studiemedlet även bekostat vanliga utgifter för familjen innebär detta i sin tur att skälen för jämkning minskar. Ribban för jämkning sätts dock generellt högt och det finns få rättsfall på området, vilket innebär att det är svårt att ge ett exakt svar då det inte framgår hur stora skillnaderna i egendom faktiskt är. Tiilläggas kan att det enligt doktrin krävs betydande skillnader i egendomsvärde.

Slutsats

Med tanke på att huvudregeln är att ingen jämkning ska ske måste den som önskar annat påvisa att detta är korrekt. Som nämnts måste en helhetsbedömning av all egendom göras, vilket här blir svårt då allt inte framgår. För ett säkert svar på frågan rekommenderar jag dig att undersöka de olika egendomsförhållandena (ta reda på din och din mans egendom och skulder) och efteråt ta kontakt med en jurist på https://www.lawline.se/boka, som kan ge ett säkrare svar gällande huruvida en jämkning ser ut att bli resultatet.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare