Jämkning av testamente

Hej, mina barn blir utsatta för hot om att deras pappa ska göra dem arvslösa.

På er sida står det följande

Det finns dock inget som hindrar dig från att testamentera bort mer än 50 % av dina tillgångar, men barnen kan då påkalla jämkning av testamentet, vilket resulterar i att de ändå utfår sin laglott enligt 7 kap 3 §. Jämkningen måste påkallas inom sex månader efter att barnen erhållit testamentet. I annat fall går barnen miste om sin rätt till laglott, vilket följer av 7 kap 3 § 3st. Isåfall får testamentstagarna behålla tillgångarna i enlighet med testamentet.

Om deras pappa skriver ett testamente och vill testamentera bort deras laglott - hur ska de då få veta att han har gjort det så att de kan åberopa en jämkning? Har han skyldighet att informera om testamentet? Om tidsfristen dessutom är sex månader.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämnt måste testamente jämkas av bröstarvingarna inom sex månader om de vill erhålla sin laglott (7 kap. 3 § Ärvdabalken). Vad som avses med tidsfristen är efter det datum som bröstarvingen tagit del av testamentet. Barnens pappa måste alltså inte uppvisa testamentet före hans död. Vid en förälders bortgång ska testamentet delgivas bröstarvingarna, så det är då de blir varse om huruvida det finns ett testamente eller inte (14 kap. 4 § Ärvdabalken).

Jämknings-tidsfristen har alltså inget att göra med när testamentet upprättades, utan det är från det datumet barnen först ser testamentet som jämknings-tidsfristen börjar.

Med vänliga hälsningar,

Amanda LaulumaaRådgivare