Jämkning av testamente

Hej

Vi år två särkullebarn som begärt jämkning av testamentet direkt till testamentstagaren.

Vi har åtskilliga gånger under ett halvår försökt få honom att betala ut laglotten, men han kommer hela tiden med undanflykter. Hur går vi vidare rättsligt?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer som du säger att ni måste påkalla jämka testamentet. Det framgår inte riktigt när ni gjort detta i din fråga, men ni måste ha gjort det inom sex månader från dess att ni erhöll testamentet.

Om ni trots detta inte får ut er laglott, är det bara att väcka talan i domstol som är kvar. Det verkar på informationen i din fråga som att ni varit tålmodiga länge nog och det här är då tyvärr det enda alternativet. Man väcker då en talan om jämkning (och inte en talan om klander) vilket gör att testamentet fortfarande kommer vara giltigt, med förbehåll för att ni kommer få ut er laglott.

Lawlines jurister tar på sig sådana ärenden och om du vill kan de göra det åt er. Ni kommer enkelt i kontakt med dem på www.lawline.se/boka.

Jag önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare