Jag vill tilldelas bostadsrätten som jag ensam förvärvat när mitt samboförhållande upplöses. Krävs ett samboavtal?

Hej! Jag har köpt en nyproducerad bostadsrätt som har inflyttning om ca 1,5år. Jag har nu skaffat en pojkvän och vi planerar att flytta in i den nya lägenheten tillsammans. Jag vill äga lägenheten själv och jag vill inte att han ska ha någon rätt till lägenheten om vi skulle separera.

Hur ska jag gå till väga? Räcker det med att avtala bort sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen är tillämplig i samboförhållanden, det vill säga när två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande eller har gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Parterna kan emellertid helt eller delvis avtala bort sambolagens regler genom att upprätta ett samboavtal enligt 9 § sambolagen. I mitt svar kommer jag först att redogöra för hur bostadsrätten kommer att klassificeras enligt sambolagen. Därefter kommer jag att redogöra för vilken funktion ett samboavtal kan fylla i den aktuella situationen.

Sambolagens reglering

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan parterna genom bodelning, under förutsättning att någon av parterna begär det (8 § sambolagen). Vad som i sin tur utgör samboegendom framgår av 3 § sambolagen. Samboegendom är som utgångspunkt sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Utgångspunkten är att samboegendom ska delas lika mellan båda parterna vid bodelningen (14 § sambolagen).

För att bostadsrätten som du förvärvat ska anses utgöra samboegendom och därmed vara föremål för bodelning i händelse av att samboförhållandet upplöses krävs alltså att den är förvärvad (köpt) för gemensam användning. Vad en av parterna har förvärvat före det att samboförhållandet ingicks anses normalt inte ha förvärvats för gemensam användning. Utifrån de omständigheter du nämner i din fråga tolkar jag det som att du förvärvade bostadsrätten i syfte att nyttja den själv samt att du och din pojkvän efter köpetillfället planerade att tillsammans nyttja den. Mot denna bakgrund gör jag bedömningen att bostadsrätten inte kommer att klassificeras som samboegendom enligt sambolagen och därmed inte heller vara föremål för bodelning i det fall samboförhållandet upplöses. Detta eftersom bostadsrätten från första början inte förvärvats i syfte att användas gemensamt.

Samboavtal

Sambor eller blivande sambor får enligt 9 § sambolagen avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen och på så sätt frångå sambolagens reglering. Formkraven för ett sådant samboavtal är att det ska vara skriftligt och undertecknat av båda parter (9 § sambolagen). Finns det ett samboavtal så är det enligt detta som den gemensamma egendomen ska fördelas. I det fall ni särskilt vill reglera vem som har rätt till bostadsrätten om samboförhållandet upplöses bör ni upprätta ett sådant samboavtal. Det är viktigt att ett sådant avtal är klart och tydligt och inte ger upphov till oklarheter, varför ni rekommenderas att kontakta en jurist för att få hjälp med upprättandet.

Sammanfattningsvis

Jag tolkar din fråga som att du förvärvade bostadsrätten i syfte att ensam använda denna och därmed innan du och din pojkvän bestämde att ni tillsammans ska nyttja den. Bostadsrätten kan därmed inte anses vara förvärvad för gemensam användning och således inte bli föremål för bodelning enligt sambolagen. Om ni trots detta uttryckligen vill reglera vem som ska tilldelas bostadsrätten i det fall samboförhållandet upphör, rekommenderas ni att upprätta ett samboavtal.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare