Jag vill köpa ett fritidshus, kan min sambo ärva det före mina egna barn?

Hej,

Jag lever som sambo och har inga planer på giftermål. Jag har två barn sedan tidigare, 11 och 14 år. Min sambo har inga barn och vi har inga gemensamma barn. Jag har ca 1 500 000 kr sparade pengar på banken. Jag har kämpat hårt för detta sparande, trots att jag är halv sjukpensionär sedan 20 år, varit 100% ensam med barnen sedan de var 3 år och nyfödd... Min sambo har inget sparande. Jag vill att mina barn ärver allt efter mig om/när jag avlider. På banken har jag "fyllt i" att barnen är förmånstagare. Nu är det så att jag ska eventuellt köpa en kolonistuga för ca 700 000 kr. Min sambo kommer ej vara delaktig i denna överhuvudtaget. Jag vill bara försäkra mig om att denna absolut ej går under någon sambolag, dvs om samboförhållandet upplöses- så är den fortfarande till 100 % min, trots att den införskaffades under samboförhållandet av mig. Eller om jag avlider, så vill jag försäkra mig om att den övergår till barnen. Behöver jag oroa mig för något, eller göra något?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att sambos inte ärver varandra. Dina sparade pengar kommer sålunda ärvas av dina efterlevande arvingar. I det fall du avlider ska på begäran av den efterlevande sambon bodelning genomföras. I bodelningen ska samboegendom tas upp (8 § sambolagen). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §. I detta fall är inte 4 § sambolagen relevant. I 9 § sambolagen stadgas att det finns möjlighet att upprätta samboavtal, vilket skulle eliminera varje anspråk din sambo kan ställa på din kvarlåtenskap efter din bortgång. Av störst intresse är dock 7 § sambolagen vari stadgas, att till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. Fritidsfastigheten kan sålunda inte bli föremål för bodelning enligt sambolagen och dina arvingar ärver den.

Däremot finns det en rättsfigur som kan ge din sambo rätt i fritidsfastigheten som (dold) samägare, förutsatt att vissa kriterier är uppfyllda. Dessa kriterier är som följer.

1. att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk,

2. att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat förvärvet, samt

3. att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (det vill säga att ni ska vara gemensamma ägare till fritidsfastigheten).

För att din sambo inte ska kunna framhäva anspråk – med framgång – vid din bortgång, rekommenderar jag att du inte låter denne tillföra fritidsegendomen några ekonomiska tillskott och att du i köpeavtalet av egendomen anger att det är för eget bruk. Främst rekommenderar jag dock, att ni skriver ett samboavtal. Detta kan ni få hjälp med av oss på Lawline.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare