Jag tog ut 2000 kr till en f.d. vän som hon inte vill betala tillbaka - kan jag få min pengar?

Hej. Jag var nyligen i Turkiet med en fd vän . Jag tog ut 2000.- till henne som hon lovade swisha mig när vi landat i Sverige för hon hade inte möjlighet följa med till bankomaten . Nu när vi är hemma vägrar hon betala tillbaka . Jag har har vittnen som var med när hon sa att hon skulle swisha pengarna och har även skriftligt på sms om betalning . Kan jag få mina pengar ? Inte för att det är en stor summa .. de är mest irriterande att hon åker med gratis och gör så.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du och din f.d. vän har gjort verkar vara ett slags avtal om ett privatlån. Även om ni bara kom överens muntligt i stunden och sen har skrivit om det via sms, så har ni ett giltigt avtal. Det betyder att din vän är skyldig att betala tillbaka dina pengar. Tyvärr kan det vara svårt att få tillbaka pengar som man lånat ut till andra privatpersoner, men det finns ett juridiskt verktyg som du kan använda.

En ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM)

Eftersom ni bestämde att pengarna skulle betalas tillbaka när ni kom tillbaka till Sverige, så kan man säga att det så kallade förfallodatumet har passerat nu när ni är hemma igen. Det betyder att tiden för när skulden skulle betalats tillbaka har passerat.

Eftersom du nu har en fordran på 2000 kr på din f.d. vän och den fordran har förfallit, så kan du söka om betalningsföreläggande hos KFM. När du gjort det kommer KFM skicka ut ett så kallat föreläggande till din f.d. vän. Det är ett slags meddelande om att du kräver henne på pengar. Som svar kan hon antingen betala tillbaka pengarna till dig, hon kan skicka ett svar om att hon inte håller med om ditt krav och att hon motsätter sig det av någon anledning och hon kan låta bli att svara helt.

Ibland gör meddelandet från KFM att den som är skyldig pengar väljer att betala, eftersom de inte vill att saken ska gå längre än så. Om din f.d. vän inte betalar och inte svarar på föreläggandet kan KFM meddela ett utslag, vilket betyder att KFM börjar driva in skulden. Skulle hon svara att hon motsätter sig skulden kan du antingen välja att släppa frågan, eller låta det gå vidare till domstol.

Avgifter för ansökan idag (maj 2018)

Att söka om betalningsföreläggande kostar 300 kr. Om din f.d. vän inte svarar eller betalar och KFM meddelar ett utslag måste du betala 600 kr till. Du kan kräva att detta betalas av din f.d. vän, men om KFM inte lyckas få ut pengarna av henne kommer du få stå för avgifterna. I värsta fall skulle alltså ansökan och utslaget kosta dig 900 kr. Eftersom din f.d. vän är skyldig dig 2000 kr är det bra om du först funderar på om du tycker det känns värt att eventuellt ta den kostnaden för möjligheten att få tillbaka pengarna.

Att ta frågan vidare till domstol kommer kosta ännu mer pengar, men framförallt också tid och energi. Det är självklart en möjlighet om di f.d. vän skulle motsätta sig ditt krav, men jag skulle inte rekommendera det när skulden är på en så pass liten summa.

Att ansöka

Om du vill söka om betalningsföreläggande finns en förtryckt blankett som du kan fylla i för att söka om betalningsföreläggande. Kom ihåg att också ange att du kräver ersättning för ansökningsavgifter! På KFMs hemsida hittar du också en sökfunktion för att ta reda på vart du ska skicka ansökan.

Sammanfattningsvis

Du kan alltså ganska enkelt göra en ansökan om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Det gäller bara att fylla i en blankett och hoppas på att din f.d. vän inte bestrider kravet, utan antingen betalar direkt eller betalar efter ett utslag. Det finns en risk att du får betala upp till 900 kr för ansökan och utslag, så du får först avgöra om du tycker att det är värt att söka i det här fallet.

Om du ska skicka in en ansökan rekommenderar jag dig att först höra av dig till personen och kräva att hon betalar tillbaka pengarna. Berätta att du överväger att låta frågan gå till KFM. Om hon får reda på att du planerar att driva frågan på allvar kanske hon väljer att betala självmant för att undvika mer problem.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Har du fler funderingar på det här med betalningsföreläggande finns mycket information på KFMs hemsida. Du är så klart också välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare