Jag ska köpa en ny bostad - behöver jag upprätta ett samboavtal?

Hej, Jag planerar att köpa ett hus inom väldigt kort men har en flickvän som kommer flytta in med mig. Avsikten är inte att jag köper bostaden för gemensamt bruk utan för att jag behöver ett nytt boende. Flickvännen har inte svenskt uppehållstillstånd men har arbetstillstånd och jobbar här ett år i taget och så blir det förlängt år efter år. Som det är just nu, min fråga är om jag behöver skriva ett samboavtal ifall vi får isär så hon inte ärver halva huset ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du behöver skriva ett samboavtal då du ska köpa en ny bostad som även din flickvän planerar att flytta in i. Jag tolkar det även som att du undrar om det spelar någon roll att din flickvän inte har svenskt uppehållstillstånd. För att besvara din fråga kommer jag främst att använda mig av sambolagen (SamboL).

När är en ny bostad att anse som samboegendom?

Som samboegendom räknas bland annat bostad och bohag som har införskaffats för gemensam användning (5-6 §§ SamboL). När en sambo köper en bostad som är avsedd för gemensamt bruk kommer bostaden att utgöra samboegendom (3 § SamboL). Med det förstås en bostad som förvärvats för att användas gemensamt. Det är alltså avsikten som är avgörande, om avsikten med bostaden är att den ska användas gemensamt, och det spelar ingen roll vem som har betalat. Samboegendomen delas lika mellan sambor vid eventuell separation (8 § SamboL).

Vad gäller då en sambo inte är svensk medborgare?

Som sambor räknas två personer som stadigvarande bor tillsammans som partners och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL). Sambolagen är inte begränsad till att endast vara tillämpningsbar på svenska medborgare, eller att man måste ha uppehållstillstånd.

I lag om makars och sambors förmögenhetsförhållanden i internationella förhållanden finns regler om vilket lands lag som ska gälla vid sambors förmögenhetsförhållanden i internationella situationer. Om sambor, eller blivande sambor, skriftligen avtalat att en viss stats lag ska tillämpas så är det giltigt under förutsättning att någon av samborna hade sin hemvist eller var medborgare där när avtalet ingicks (5 kap. 5 § lag om makars och sambors förmögenhetsförhållanden i internationella förhållanden). Om det inte har avtalats om vilken lag som är tillämplig så gäller lagen i den stat där samborna tog sin hemvist när samboförhållandet inleddes eller om samborna tagit sin hemvist där och varit bosatta där i minst två år (5 kap. 6 § lag om makars och sambors förmögenhetsförhållanden i internationella förhållanden).

Sammanfattningsvis gäller följande. Om din avsikt inte var att införskaffa bostaden för att den skulle användas gemensamt och om bostaden inte är avsedd för gemensamt bruk så kommer den inte att ingå vid en eventuell bodelning. Om huset köptes för att bo i det själv, och senare fick avsikt att flytta ihop med flickvännen så är det inte samboegendom. Om bostaden är köpt för att ni båda ska bo där så utgör den samboegendom. Jag tolkar det som att du vill köpa huset på grund av att du behöver en ny bostad, men att avsikten är att ni ska flytta in där tillsammans.

Sambolagen är inte beroende av att båda samborna ska vara svenska medborgare eller att det krävs uppehållstillstånd. Om ni inte har avtalat om att ett annat lands lagar ska bli tillämpningsbara gör jag därför tolkningen att svensk lag blir tillämpningsbar. Det baserar jag på att Sverige med största sannolikhet anses vara er hemvist, då du bor och jobbar här och din flickvän har arbetstillstånd och bor och jobbar här. Det innebär med andra ord att svensk lag är tillämpningsbar.

En god idé är därför att upprätta ett samboavtal där det framgår att lägenheten inte utgör samboegendom och inte ska ingå i en eventuell bodelning (9 § 1 st. SamboL). Detta är för att förhindra eventuella tvister. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av båda samborna (9 § 2 st. SamboL).

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare