Jag och min sambo har köpt bostadsrätt, hur gör vi bäst så den andra kan bo kvar vid ett ev. dödsfall?

hur gör vi bäst.min sambo och jag har köpt en bostadsrätt och står för halva lånet var vi har två gemensamma barn samt varsitt barn sen tidigare.Hur gör vi bäst så den andra kan bo kvar vid ett ev dödsfall.måste jag sälja lägenheten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni köpt bostadsrätten gemensamt och nu undrar hur ni ska säkra att den andre kan bo kvar efter ett ev. dödsfall. Jag kommer först redogöra för vad ni som sambor delar på och hur arvet ser ut för en sambo. Sedan beskriver jag vad som händer med bostaden och slutligen ger jag några råd om vad ni kan göra i förebyggande syfte.

Regler om samboförhållande finns i Sambolagen (=SamboL) och regler om arv finns i Ärvdabalken (=ÄB).

1. Vad delar sambos på och ärver de varandra?

Vad delar sambor på?

Då ni är sambor så ska en bodelning göras då samboförhållandet upphör och/eller den ene avlider. En bodelning innebär att ni delar på den egendom som är samboegendom (SamboL 8 §). Samboegendom består utav den gemensamma bostaden och gemensamma bohaget och detta delas lika mellan er vid en bodelning (SamboL 5 § och 6 §).

- Vad som menas med just gemensamt är vad som köpts till hemmet för ett gemensamt bruk, dvs. i ert fall vad ni köpt under tiden ni levt som sambos som används utav er gemensamt (SamboL 3 §).

- Med gemensamt bohag menas vad som vanligtvis ingår i ett hem, så som exempelvis en gemensam soffa eller hushållsmaskin.

- Med gemensam bostad ingår bl.a. bostadsrätt som i ert fall.

Lägenheten är i ert fall att betrakta som samboegendom under förutsättningen att ni köpt er bostadsrätt tillsammans för att bo där, alltså för gemensamt bruk. Den kommer därför delas lika mellan er vid en bodelning.

Vad händer med samboegendom vid ett dödsfall?

Sambor ärver inte varandra enligt arvsordningen, utan i ert fall blir den avlidnes barn som ärver hens egendom (ÄB. 2 kap. 1§). Däremot så upphör ju samboförhållandet, och då kan ni som sambor begära bodelning enligt sambolagen.

När ni delar på samboegendomen genom en bodelning får ni vardera ett värde som utgör sk. andelar (SamboL 12 §). Utifrån det värde som din andel består av ska sedan sakerna/egendomen i sig delas upp. Dessförinnan äger ni all samboegendom gemensamt. Detta innebär kort och gott att du kommer få egendom för det värde som motsvarar din andel.

2. Vad händer med bostaden?

Ni måste inte sälja bostaden. Gällande bostaden så får den part som bäst behöver den ta denna. Vid ett ev. dödsfall så får alltså den efterlevande sambon överta bostaden (SamboL 16 § och 18 §). Det kan dock bli problematiskt och svårt om lägenheten överskriver det värde som hens andelen består av. Det kan i sådana fall hända att den efterlevande sambon kan få "köpa ut" andra arvtagare för vad som överskriver andelens värde, eller på annat sätt komma överens med andra arvtagare hur bostaden ska hanteras. Genom sambolagen har en efterlevande sambo alltså möjlighet att bo kvar i bostaden, men detta kan komma att begränsas utav andra arvtagare.

3. Råd:

Det jag råder er att göra är att skriva ett testamente för att i förtid kunna reglera att den andre sambon får överta bostaden efter ett ev. dödsfall. Detta är vanligt just i samboförhållande eftersom att rätten till bostad och bohag kan begränsas utav andra arvingar till den avlidne.

Det kan exempelvis ange att den efterlevande sambon ska ärva lägenheten. Ett ytterligare råd är att se över om ni behöver reglera ytterligare egendom utöver bostaden eftersom sambor inte ärver varandra som jag ovan beskrev.

Vad du ska tänka på för att ditt testamente ska vara giltigt är att uppfylla de rätta formkraven:

- Testamentet ska vara skriftligt och bevittnas utav två vittnen (ÄB. 10 kap. 1 §).

- Vittnena får inte vara under 15 år, en närstående till dig eller någon som omnämns i testamentet (ÄB. 10 kap. 4 §).

Testamenten kan utformas på olika sätt. Om ni känner att ni behöver ytterligare råd gällande själva formuleringen, reglering av egendom eller liknande så kan ni hitta hjälp att utforma ett testamente HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Felicia OlssonRådgivare