FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/08/2018

Jag har sagt till arbetsgivaren att jag vabbar utan att göra det. Är det ett brott?

Hej! Jag har vid 5 tillfällen under 3 år (tyvärr) varit lite lat och sagt till min arbetsgivare att jag måste vabba.

Dom 5 tillfällena var månader ifrån varandra, men jag sa att jag måste vara hemma (även fast sambon är hemma med vår lilla tjej på 13månader) Jag har inte anmält eller ansökt om pengar från Försäkringskassan.

Så jag har alltså varit hemma vid 5 tillfällen och INTE fått pengar från FK eller min AG, är det ett brott jag har begått?

Jag är väldigt orolig och stressad över detta, jag skäms verkligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det brott som kan aktualiseras om man fuskar med vård av barn (VAB) är bidragsbrott vilket kan resultera i böter eller fängelse. För att dömas för bidragsbrott krävs att du uppsåtligen lämnar oriktiga uppgifter, eller inte anmäler ändrade förhållanden som du är skyldig att anmäla, och bidrag därmed riskerar att bidrag betalas ut felaktigt eller med för högt belopp (2 § Bidragsbrottslagen). I ditt fall har du inte begärt ut några pengar från försäkringskassan varför du heller inte begått ett brott.

Däremot bryter du mot ditt anställningsavtal när du, som du beskriver det, "varit lite lat". Att stanna hemma för att du inte orkar gå till jobbet kan vara saklig grund för uppsägning (jfr 7 § Lagen om anställningsskydd). I ditt fall är det dock svårbevisat för arbetsgivaren; du har rätt att stanna hemma för vård av barn. Arbetsgivaren kan inte heller begära att du verkligen tar ut VAB-dagar när du är hemma och kan inte begära intyg på att så har skett.

Sammanfattningsvis eftersom du inte felaktigt fått utbetalt pengar från Försäkringskassan har du inte begått något brott. Att stanna hemma från jobbet utan giltig anledning kan vara ett brott mot anställningsavtalet och skälig grund för uppsägning. För att det ska bli aktuellt krävs det väldigt mycket – framförallt måste du i princip gå och berätta för din arbetsgivare att du felaktigt varit hemma. Det går inte att kontrollera om ditt barn verkligen varit sjukt.

Mitt råd till dig är att du i fortsättningen inte stannar hemma för att du inte orkar gå till jobbet. Även om du inte begår ett brott rent juridiskt kan det bli problem mellan dig och din arbetsgivare.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare