Jag har en inneboende, som jag har gett tre månaders uppsägningstid. Om min inneboende orsakar skador i bostaden innan han flyttar ut, kan han bli betalningsskyldig?

Hej,

Jag har en inneboende i min hyreslägenhet som jag sedan januari har sagt upp(skrev ett sms till min inneboende samtidigt så han får sina 3 månaders uppsägning enligt avtalet) men jag har en tanke på att han antingen vägrar flytta eller kommer förstöra något i lägenheten då han enligt mig har tagit denna uppsägningen väldigt hårt.

Jag har gjort en förbesiktning med min hyresvärd där protokollet säger att där inte är några skador i lägenheten men vi kommer göra en slutbesiktning när flyttstäd osv är klar.

Om lägenheten på något sätt är skadad när han flyttar ut kan jag då vända detta mot honom och se till att han blir betalningsskyldig på de skador?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du har sagt upp hyresavtalet med din inneboende, och undrar om inneboenden kan bli betalningsskyldig om han orsakar skador på lägenheten innan han flyttar ut. Jag kommer att börja med att gå igenom allmänna regler gällande hyresavtal, och därefter gå igenom vad hyresgäster (i ditt fall din inneboende) har för skyldigheter.

Hyresavtal

När hus eller del av hus upplåts till nyttjande mot ersättning tillämpas Jordabalkens 12:e kapitel (även kallad Hyreslagen), se Jordabalken 12 kap 1 § (här). I Jordabalken 12 kap 1 § (här) anges att hyresförhållanden ska regleras genom avtal. De krav som ställs på avtalet är att det ska avse hus eller del av hus (kallat "lägenhet") och att ersättning ska utgå för nyttjandet.

Det finns inga formkrav för hyresavtal (de kan ingås muntligt), men om antingen hyresgästen eller hyresvärden begär det, ska avtalet upprättas skriftligt. Detta framgår av Jordabalken 12 kap 2 § (här). Ur bevissynpunkt underlättar det om avtalet är skriftligt.

Hyresavtal som ingåtts på bestämd tid

Hyresavtal som ingåtts för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Men om hyresförhållandet har pågått längre tid än nio månader i följd, skall avtalet sägas upp för att upphöra att gälla, vilket framgår av Jordabalken 12 kap 3 § 2 st (här).

Hyresavtal som ingåtts på obestämd tid

Om ett hyresavtal har ingåtts på obestämd tid ska det sägas upp för att upphöra att gälla, vilket framgår av Jordabalken 12 kap 3 § (här). Om avtalet avser hyra av en bostad (vilket är fallet i din fråga), är det tre månaders uppsägningstid, såvida inte parterna har avtalat om annat. Detta regleras i Jordabalken 12 kap 4 § (här). Tre månaders uppsägningstid innebär att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Hyresgästens skyldigheter

När hyresgästen använder lägenheten ska han eller hon se till att boende i omgivningen inte utsätts för störningar i boendet. Hyresgästen är även skyldig att bevara "sundhet, ordning och gott skick" inom fastigheten, se Jordabalken 12 kap 25 § (här).

Under hyrestiden ska hyresgästen väl vårda lägenheten. Hyresgästen är dessutom skyldig att ersätta skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning, se Jordabalken 12 kap 24 § (här). För brandskada som han själv inte har vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han borde ha iakttagit.

Svaret på din fråga blir alltså att om hyresgästen - i ditt fall den inneboende - orsakar skada i bostaden ska han ersätta skadan.

Om hyresgästen vägrar flytta

Om man har sagt upp hyresavtalet, och hyresgästen vägrar flytta efter uppsägningstiden kan man vända sig till Kronofogden. Om hyresgästen inte betalar hyran kan man också vända sig till Kronofogden. Du kan hitta mer information på Kronofogdens hemsida (länk här).

Vad du kan göra nu

En sak du kan göra är att informera din inneboende att han blir ersättningsskyldig om han orsakar skador i lägenheten. Om din inneboende orsakar någon skada i lägenheten bör du dessutom tala om det för din hyresvärd. Om inneboenden vägrar flytta efter uppsägningstiden bör du kontakta Kronofogden.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare