FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/05/2018

Jag har ärvt fastighet med byggnader som uppförts utan bygglov, vad bör jag göra?

Jag har ärvt en stuga som ligger i anslutning till ett strandskyddat område ägt av kommunen. Originaltorpet var s.a.s godkänt men du har jag fått reda på att dagens hus, där boytan har fördubblats, och hela skicket har förbättrats, är ett bygge utan tillstånd (alltså ett svartbygge). Jag har anmält till skattemyndigheten och gjort en fastighetsdeklaration i god tro (och betalat därefter). Det jag skulle vilja göra är s.a.s ta steget fullt ut och få bygget godkänt i efterhand. Jag vet dock emellertid att det skulle kräva stora investeringar som jag inte har råd med (godkänd avlopp osv) och om jag döms till rivning av utbyggnaden blir torpet (c:a 50m2) oanvändbart eftersom utbyggnaden är så integrerad. Rivning är heller inte gratis. (Det finn också ett garage på tomten som inte har funnits tidigare). Tomten saknar helt insyn och byggnaderna s.a.s stör ingen. Svartbyggnationen är c:a 3-4 år gammal. Jag undrar vad lagen säger om svartbyggen och preskriptionstid och hur ser rekommendationerna ut till myndigheterna om någon vill få sitt torp lagligt där man inte medverkat till svartbygget? Kan man få dispens/"amnesti" i efterhand? Är det smartast att vänta? Vill inte sälja just nu men kanske i framtiden. Då måste ju all information fram. Vill inte vara kvar i denna olustiga situation.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden

Preskriptionstiden för olovligt byggande är tio år. Detta innebär att byggnadsnämnden i kommunen inte får besluta om föreläggande för att något är uppfört utan bygglov, i det fall det har förflutit mer än tio år sedan den olovliga byggnationen uppfördes 11 kap. 20 § (2010:900) plan- och bygglag) (PBL).

I ditt fall innebär detta, att eftersom det ännu inte förflutit 10 år sedan byggnationen uppfördes, så har preskriptionstiden ännu inte inträtt och det finns fortfarande möjlighet för byggnadsnämnden att besluta om föreläggande.

Andra hänsyn än preskription

Fastän det är riktigt att preskriptionstiden för olovligt byggande enligt PBL är tio år, innebär inte preskriptionen att byggnationen efter 10 år blir laglig. Innebörden är endast, att möjligheten för kommun och andra myndigheter att ingripa med PBL som stöd är utsläckt. I detta fall blir sålunda frågan, om regleringen i miljöbalk (1998:808) kan aktualiseras. Detta eftersom byggnationen ligger i anslutning till ett strandskyddsområde. Det stadgas dock i 7 kap. 15 § miljöbalken, att viss byggnation inte får uppföras inom strandskyddsområdet.

Slutsats och rekommendation

Byggnadsnämndens möjlighet att besluta om föreläggande preskriberas efter tio år. Det tycks heller inte vara fråga om miljörättsliga brott, varför det inte bör finnas andra möjligheter för kommunen att efter tio år vidta åtgärder (vilket de hade kunnat göra om byggnationen fanns inom strandskyddet). Förvisso kan du vänta de återstående åren, men som du nämner måste omständigheterna nämnas vid försäljning, vilket förmodligen kommer medföra att en försäljning kan bli mer komplicerad och fastigheten mindre attraktiv än den varit utan den olovliga byggnationen. Jag rekommenderar att du begär att få frågan om bygglov prövad, vilket du har rätt till enligt praxis (RÅ 1995 ref. 36).

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare