Jag blev lurad på pengar av en facebook-sida som utgav sig för att vara banken. Har jag blivit utsatt för något brott, och vad ska jag göra?

Jag har varit blåst på pengarna på fb sida som posto att de är banken

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom ifall du kan ha blivit utsatt för något brott när du genom Facebooksidan blev lurad på pengar, och sedan ge råd om vad du kan göra nu.

Kan du ha blivit utsatt för något brott?

Om en hemsida/sida på Facebook har utgett sig för att vara en bank, kan det vara så att den som ligger bakom sidan har gjort sig skyldig till bedrägeri. Bedrägeri regleras i Brottsbalken 9 kap 1 § 1 st (här). Vid bedrägeri vilseleder gärningsmannen sitt offer till att göra exempelvis en förmögenhetsöverföring. Det måste finnas ett samband mellan vilseledandet och förmögenhetsöverföringen, vilket verkar vara uppfyllt i ditt fall.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar polisen och polisanmäler det inträffade. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare