Investeringar i sambons fastighet: Hur får jag skydd?

Hej

Jag har precis flyttat till min partner i det hus som min sambo redan äger sedan tidigare. Vi funderar nu på hur vi rent juridiskt ska lösa den ekonomiska biten. Vi har förstått att det finns många lösningar på hur man kan göra ex betala hyra, skriva papper på all ekonomi jag lägger i huset, köpa in sig i huset för halva nuvarande värdet, köpa in sig för vad som är kvar i lån, köpa in sig på en viss procent, skriva att ha i första hand får köpa ut mig om vi skulle gå isär o s v... Detta är ett hus med stort behov av renovering av det mesta och jag vill inte gärna lägga en massa pengar på renovering utan att på något sätt säkra mina pengar...

Många frågor och funderingar just nu för oss. Har ni några tips på hur vi kan tänka och vad det smidigaste sättet skulle kunna vara?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För sambor gäller inte samma sak som för gifta. Var och en äger det som de själva tog med in I förhållandet, även om egendomen har karaktär av bostad. Skulle det istället vara så att ni tillsammans köpt bostaden, vid ingåendet av samboskapet, i syfte att bo där tillsammans anses bostaden vara till hälften din och till hälften din sambos. Vid en separation och en bodelning skulle då var och en av er ha rätt till hälften av värdet av bostaden, se 5 § första stycket 1 p. sambolagen.

När bostaden inte köpts av er gemensamt har du enligt sambolagen inget kontret skydd för de eventuella investeringar du gör i bostaden (se t.ex. NJA 2004 s. 542). Dessutom har du inget skydd ifall din sambo skulle få för sig att sälja fastigheten utan ditt samtycke. Av allmänheten anses den som har lagfart på fastigheten vara husets rätta ägare, se 18 kap. 1 § första stycket jordabalken (JB).

Det finns möjligheter att efter anmälan till inskrivningsmyndigheten få dokumenterat att fastigheten utgör er gemensamma bostad. Det hindrar din sambo från att sälja huset utan ditt samtycke till en godtroende tredje person, se 5 § andra stycket sambolagen. Observera att en sådan inskrivning i bevishänseende också ger sken av att hela fastighetens värde vid en separation ska delas lika mellan er, se 14 § sambolagen. För att undvika en sådan situation bör ni upprätta ett samboavtal, se 9 § sambolagen.

Jag uppfattar det inte som att sambon har för avsikt att ge dig en viss andel av fastigheten i gåva. Jag uppfattar det snarare som att ni är överens om att du kommer att bidra till att höja upp värdet på fastigheten genom olika investeringar i renoveringsåtgärder. Fasta installationer i ett hus anses inom juridiken utgöra fastighetstillbehör, se 2 kap. 1 § JB. Andra lösa ting såsom möbler definieras som bohag. Köper du och din sambo fastighetstillbehör och bohag tillsammans i syfte att tillsammans nyttja sakerna i ert samboförhållande ska värdet av den egendomen delas lika vid en separation, se 6 § och 14 § sambolagen. Det vanskliga är som sagt att sakerna kan bidra till att fastigheten i sig stiger i värde på grund av dina investeringar. Fastigheten som köpts av din sambo, innan du flyttade in, är sambons egna egendom vars värde du inte per automatik har rätt att ta del av.

Som jag tidigare påpekat kan ni skriva ett samboavtal där det står t.ex. att eventuella värdeökningar av fastigheten på grund av dina investeringar är en vinst som du har rätt att ta del av vid en eventuell separation. Hur ni ska räkna ut storleken av vinsten du har rätt att ta del av är en fråga ni får komma överens om sinsemellan och som också bör stå i avtalet.

Observera!

Formkraven när det gäller att reglera äganderätten för fastigheter, och äganderätten till egendom partners emellan, är ofta högt ställda. För att försäkra er om att ert avtal håller vid en eventuell tvist bör ni ta profissionell hjälp vid upprättandet av avtalet. Lawline erbjuder exempelvis en avtalstjänst där ni mot en fast kostnad kan få hjälp att upprätta ett samboavtal: https://avtal2.lawline.se/.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare