FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/03/2014

Intoleranta grannar till friköpt radhus

Hej! Vi bor i ett friköpt radhus med grannar i en riktning. Dessa grannar stör sig på att vi spelar musik, oavsett om det gäller från köksradion, tv eller stereo. Klagomålen har uteslutande kommit på eftermiddagen eller tidig kväll, våra småbarn gillar musik men sover senast klockan 20. Klagomålen har framförts på ett mycket otrevligt sätt och min fru känner sig oerhört kränkt. Grannarna är ett par i 50-årsåldern och har 3 tonårsbarn som inte gör något väsen av sig, hela familjen för en mycket tillbakadragen tillvaro. Även barnen känner sig illa till mods då det ibland råkar hamna en boll hos grannarna, dessa är då mycket hotfulla mot barnen. Vi har försökt prata med grannarna men de är inte intresserade av en dialog. Även andra grannar samt tidigare ägare av radhuset har upplevt samma. Vad gäller här, vad har vi för rättigheter att "andas" på normala tider?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

För er situation så finns det egentligen väldigt få bestämmelser i lagen som reglerar grannförhållandet. Eftersom att ni bor i ett friköpt radhus så har ni inget hyresförhållande till någon hyresvärd, och därmed gäller inte 12 kapitlet i Jordabalken som innehåller bestämmelser om hur grannar ska uppträda mot varandra.

I 3 kap 1§ Jordabalken som handlar om rättsförhållandet mellan grannar (se https://lagen.nu/1970:994#K3P1S1) finns visserligen en bestämmelse som säger att var och en ska ta hänsyn till omgivningen vid nyttjande av sin fasta egendom. Denna paragraf får dock främst ses som en allmän riktlinje och har en ganska begränsad betydelse i verkligheten, samt att kapitlet i huvudsak tar sikte på de boendes markanvändning och trädgårdsskötsel och att sådant inte vållar bekymmer för grannarna.

Med detta sagt, så finns det alltså väldigt få regleringar i lag kring hur mycket (o)ljud som man i er situation får föra i närheten av sina grannar och på vilka tider som detta får ske. Det som möjligen skulle kunna vara aktuellt, om det rör sig om omfattande störningar, är ofredande enligt 4 kap 7§ Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1). Där framgår det av lagtexten att den som med oljud eller annat hänsynslöst beteende ofredar annan kan göra sig skyldig till just ofredande. Det kan till exempel vara fråga om att man medvetet stör de närboende genom att på ett hänsynslöst sätt använda sina högtalare eller liknande utrustning. Det krävs emellertid att handlandet kan sägas vara en kännbar fridskränkning med vanliga värderingar, det vill säga att det är fråga om ett onormalt beteende med störningar och oljud. Att spela musik på en rimlig ljudnivå och att ha barn som leker normalt intensiva lekar ska inte bedömas som ofredande. Att grannarna skulle vara extra känsliga tas ingen hänsyn till i lagen. Förutsatt att ni håller både musik och aktiviteter på en godtagbar nivå som inte skulle störa en ”normalperson” så har ni alla rättigheter på er sida.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare