Internethandel och felaktig pris

Hej Det börjar med att jag hittade 3 produkter på en välkänd hemsida som var nedsatta i pris. Jag beställde dessa via nätet och valde Klarna som alternativ till betalning. Jag fick en orderbekräftelse från företaget, troligtvis automatiserad. 3 timmar senare mejlar deras manager att man hade fel priser på hemsidan och att orden makulerats.

Min fråga är då, har vi inte ingått ngn form av avtal då jag beställt en produkt och fått en orderbekräftelse?

Och är så fallet kan väl inte en parten bara bryta detta avtal genom ett mejl?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 1 § lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område [avtalslagen] sluts bindande avtal genom anbud och accept.

Du skriver att priset på hemsidan var nedsatt. Butiken kan med hjälp av 32 § avtalslagen häva köpet om du som köpare insåg eller bort inse att det pris som angavs, till följd av en felskrivning, var ett misstag, dvs. är i ond tro. Om du däremot var i god tro blir säljaren således bunden av sitt misstag.

Frågan om du var i ond tro beror på omständigheterna. Om priset på produkterna kan anses vara anmärkningsvärda mot bakgrund av det normala och om du haft någon insikt om att det förelåg någon form av misstag, anses du vara i ond tro.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare