Inte olagligt att kontakta sitt ex

Hej!

Mitt ex blev dumpat på ett mycket jobbigt sätt för henne. Detta ledde till att hon i vårt sista telefonsamtal sade att hon ville lägga sig ned och dö. Detta var jobbigt för mg att höra. Jag skrev till henne sen och då skrev hon att hon inte ville bli kontaktad igen.

Jag har dock fortsatt försöka få kontakt bara för att veta att hon mår bra, men har ej fått några svar annat än att hon skickade tillbaka mitt skrivna brev.

Hon har skapat en datingprofil i mitt område (Stockholm, där hon ej bor. Hon bor i Malmö) där hon i profiltexten pikar mig. Jag uppskattade ej detta så jag skrev till henne på datingsidan samt har försökt kontakta henne från annat telefonnummer.

Detta var något hon gjorde i somras när jag stängde alla kontaktvägar till henne.

Nu ringde en vän till henne och sade att dom har kontaktat advokat för att jag försökt kontakta henne (Har skickat 2 brev (fick tillbaka ett oöppnat (det senare)), har skrivit 2 meddelanden från ett annat nummer än mitt vanliga samt skrivit till henne på datingsidan. Hennes mamma kontaktade mig varpå jag skrev till henne. Jag slutade kontakta henne häromdagen när hennes vän äntligen kunde bekräfta att hon mådde bra. Jag bad även vännen att be henne ta bort pikningen mot mig i profiltexten.

Min fråga, som jag väldigt gärna vill ha svar på, har jag gjort något olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån det du beskriver tycker jag inte att det låter som att du gjort något olagligt. Att ta kontakt med någon är normalt sett aldrig olagligt, oavsett om det är ett ex man kontaktar eller någon annan.

Kan det röra sig om brottet ofredande?

Det hon möjligtvis skulle kunna försöka göra gällande emot dig är att kontakterna från ditt håll har fortsatt efter att hon bett dig att sluta ta kontakt. Det brott som ligger närmast till hands att hävda är då ofredande, vilket regleras i BrB 4:7. Att upprepade gånger ta kontakt med någon som bett en låta bli kan falla in under lagrummets mening "annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan". För att bedöma om dina kontaktförsök utgjort ett ofredande får man titta på omständigheterna i fallet. I bedömningen tittar man exempelvis på antalet samtal och sms, hur kontakterna sett ut (har det uttalats otrevliga ord/hot, vilken tid på dygnet kom samtalen etc.) samt under hur lång tid kontaktförsöken har pågått. Utifrån det du beskriver låter det inte som att du hört av dig i annat syfte än att se efter att hon mår bra, och jag uppfattar inte av de omständigheter du beskriver att det rört sig om särskilt många kontaktförsök. I ett sådant läge tror jag att hon får mycket svårt att hävda att det rör sig om ett ofredande.

Sammanfattningsvis

Utifrån det du beskriver har jag svårt att se att dina kontaktförsök skulle utgöra någon brottslig handling. Ofredandebrottet kan bli aktuellt i en situation där en person i princip telefontrakasserar en annan med samtal och sms, men är inte tillämpligt i en situation som den du beskriver - då man hört av sig vid några enstaka tillfällen för att försäkra sig om att den andra personen mår okej. Även om du med andra ord inte verkar ha gjort dig skyldig till något brott råder jag dig att sluta ta kontakt med henne eftersom hon uttryckligen bett dig om det.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Har du några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare