Inspelning av samtal utan ena partens kännedom

Har ett inspelat telefonsamtal mellan mig och min brf's ordförande utan hans vetskap att samtalet spelades in. Ska möta brf's styrelse i TR och fått informationen jag kan använda det bandade samtalet som bevis OM jag spelar upp det med egen mediauppspelare. Vad säger lagen om inspelning av samtal utan ena partens kännedom? Kan jag använda mig av inspelningen eller begår jag lagbrott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att spela in ett telefonsamtal med exempelvis en mediaspelare är inte tillåtet om man inte själv deltar i samtalet. Detta räknas då som olaglig avlyssning enligt brottsbalken 4 kap. 9 a § (se https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1). Omvänt är det alltså tillåtet att spela in ett telefonsamtal man själv deltar i. Eftersom du deltog i telefonsamtalet i fråga har du alltså inte gjort dig skyldig till någon olaglig handling vid inspelningen.

Vidare råder s.k. fri bevisprövning i svensk rätt. I detta ingår en rätt att åberopa vilken typ av bevisning man vill (och även en rätt för domstolen att fritt värdera denna bevisning). Du kan alltså använda dig av den aktuella inspelningen i tingsrätten utan problem.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare