Innestående lön vid arbetsförhållandes upphörande

Hej,

jag arbetade som provanställd i ett företag i en och en halv månad med start i maj. Vid det första månadsslutet fick jag ingen lön, eftersom lönen betalas i efterskott. I mitten av juni sa jag självmant upp mig på grund av den dåliga arbetsmiljön. Eftersom företaget har en historia av att inte betala ut löner är jag orolig att min lön för perioden kommer att hållas inne. Den har inte betalats ut till den 25:e.

I samband med uppsägningen fick jag underteckna en överenskommelse som löd: "Parterna är ense om att undertecknads anställning upphörde xx (datum). Ingendera parterna har något som helst krav på den andra parten med anledning av den avslutande anställningen". Kan denna formulering friskriva arbetsgivaren från att betala ut lön? I samtalet vid uppsägningen uppgav chefen muntligt att slutlön skulle betalas ut.

Lawline svarar

Hej, och tack för frågan.

När ett anställningsförhållande avslutas händer det att parterna gör överrenskommelser av det slaget som du har beskrivit. Med detta brukar menas att man inte har några krav gentemot varandra i och med själva upphörandet av anställningen. Din avtalsvilja omfattade inte att avsäga dig den fordran på du har mot din före detta arbetsgivare avseende innestående lön, och avtalet bör därför inte ge arbetgivaren någon rätt att innehålla lönen. Din arbetsgivare har dessutom muntligen sagt att du ska få din slutgiltiga lön, även detta uttalande har betydelse.

Sofia LinderRådgivare