FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/04/2015

Innehav av knogjärn

Hej, har nu hittat ett i mina ögon väldigt gammalt knogjärn. Hittade det bland en massa skräp i leran. Tyckde det verkade häftigt då min familj har bott på stället i flera generationer. Skulle vilja glasa in det och hänga det på väggen. Får jag göra det? Får jag ens äga ett knogjärn? Om ej så lämnar jag direkt in det till polisen. Har även visat det för några av grannarna för att försöka få svar på frågan. En av grannarna har även utryckt en önskan att få låna det för att göra en avgjutning. Om det är lagligt att inneha, får jag då låna ut det för avgjutning? Vet ej vad det är värt, eller om någon e intresserad men får jag sälja det om jag får ett bra bud? Förutsatt att det är lagligt att inneha naturligtvis. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller innehav och användning av knogjärn regleras detta i lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Angående ägandefrågan finns det inget förbud att äga och inneha ett knogjärn hemma i sitt privata hem. Du får inte inneha knogjärn och liknande föremål på allmänna platser, inom skolområden där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Angående frågan om avgjutning och försäljning står det i lagens andra paragraf att det inte är tillåtet att överlåta knogjärn till personer under 21 år eller saluföra föremålet. Med det sagt rekommenderar jag dig att inte låta knogjärnet avgjutas och inte heller sälja det vidare till någon.

Mvh

Rådgivare