Innebörden av fri förfoganderätt

Min mor gick bort för åtta år sedan. Sedan dess så har min far bott i deras hus. Nu vill han sälja huset. Kan han göra detta utan sina barns medgivande? Huset är vad jag förstår till viss del hans barns.

Lawline svarar

Hej!

När någon går bort som är gift och endast har gemensamma barn med sin make så ärver maken hela arvet, 3:1 ärvdabalken (ÄB). Maken ärver dock med fri förfoganderätt, vilket innebär att hen har rätt att förfoga över egendomen som hen vill under sin livstid, men hen kan inte testamentera bort egendomen då den ska tillfalla först avlidna makens arvingar i efterarv, 3:2 ÄB. Men den som erhållit egendom med fri förfoganderätt kan alltså sälja egendomen. Din far kan därför sälja huset utan barnens godkännande.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare