FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/07/2014

Inkomstskatt på gåva?

Blir en gåva från en privatperson till en juridisk person skattepliktig inkomst för denna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln inom svensk rätt är att gåvor är skattefria så länge det inte krävs någon motprestation (8 kap 2 § inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1).

Denna huvudregel gäller inte om gåvan har ett samband med ett utfört arbete eller tjänst. En sådan gåva kallas inom juridiken för en renumentorisk gåva och är skattepliktig.

Svaret på din fråga beror alltså på om gåvan ges istället för betalning i pengar på grund av exempelvis utförd tjänst eller inte.

Hoppas detta klargjorde!

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare