FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/06/2014

Inkomst/gåva? & underhållsskyldighet gentemot funktionsnedsatt barn

Min dotter har en funktionsnedsättning, ADHD, aspergersyndrom vilket medför att hon har svårigheter med bl. sitt konsekvenstänkande, hon är idag 30 år. Hon har även en fysisk åkomma vilket har lett till att hon har fått en summa pengar för 3-procentig invaliditet. Den summan hon fick valde hon att betala en summa till kronofogden samt en summa till mej eftersom hon är skyldig mej en hel del pengar. Min man och jag har under årens lopp fått ställa upp ekonomiskt. Min fråga är om de pengar som hon har fått ska räknas som inkomst. Varför hon valde att betala till kronofogden var för att hon någon gång skulle komma på grön kvist. Är det våran skyldighet som föräldrar att försörja henne?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om er dotter har mottagit pengar från er som inte är kopplade till en mot- eller arbetsprestation (dvs att hon inte behöver göra någonting i utbyte för att få pengarna) räknas det som en gåva och inte som inkomst.
I Sverige är gåvor av sådant slag skattefria.

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1 .

Underhållsskyldigheten upphör som huvudregel när barnet fyller 18 år och under vissa förutsättningar uppgår den tills dess barnet fyllt 21 år (1 §).

Du säger att er dotter är 30 år gammal och ni har alltså juridiskt sett inte längre någon skyldighet att försörja henne.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare