FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2018

Ingår skulder till försäkringskassan i en bodelning?

Hej,

Jag och min man har gemensamt ansökt om skilsmässa.

Innan skilsmässoansökan lämnades in så fick han även reda på att jag blivit återbetalningsskyldig till FK för felaktig utbetalning av VAB.

Han hävdar nu att han ej behöver dela den skulden med mig då det är en olaglig handling och därmed räknas bort vid en skilsmässa.

Nu undrar jag om det verkligen stämmer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om bodelning och bestämmelser om detta finns i Äktenskapsbalken (Äktb).

Vad som skall ingå i en bodelning
Huvudregeln i en bodelning mellan makar är att all egendom som inte är enskild ska ingå (10 kap 1 § Äktb). Innan giftorättsgodset delas på hälften ska respektive make ur giftorättsgodset erhålla egendom för att täcka sina skulder. Från rätt till att täcka sina skulder finns dock några undantag.

Om en skuld uppkommit genom brott ska den undantas ur bodelningen (10 kap 4 a § Äktb). Det är förmodligen denna bestämmelse din man hänvisar till. En felaktig utbetalning från försäkringskassan är dock inte det som avses i bestämmelsen. Om du hade blivit dömd för bidragsbrott och blivit erlagd med böter för detta hade detta undantagits ur bodelning.

Av informationen i frågan verkar det enligt min bedömning röra sig om en felaktig utbetalning från försäkringskassan som inte är kopplat till ett brott och giftorättsgods ska alltså användas för att täcka skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare