FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/03/2020

Ingår privata pensionsbesparingar i bodelningen?

Hej. Vid en ev skilsmässa , räknas det privata pensionssparandet som gemensam tillgång och skall delas lika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att all egendom makarna har ska räknas som giftorättsgods och därmed ska delas vid en bodelning. Det som inte ingår i bodelningen är enskild egendom. Detta kan exempelvis vara egendom den ena maken fått som gåva eller genom arv. Vill makar göra viss egendom till enskild kan detta göras genom ett äktenskapsförord som därmed gör att egendomen inte ska ingå i bodelningen.

När det kommer till pensionssparande beror det på vilken typ av sparande det är i fråga om det ska räknas som enskild egendom eller ej. I regel ska varken tjänstepension eller allmän pension tas med i bodelningen. Detta eftersom de inte kan överlåtas (10 kap. 3 § 1 st. äktenskapsbalken). Däremot är privata pensionsbesparingar giftorättsgods som huvudregel och ska därmed ingå i bodelningen, såvida inte dessa besparingar angetts som enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare