FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2018

Ingår hunden i bodelning

Vad gäller vid en skilsmässa, har 2 vuxna hundar och 5 små valpar som ska iväg till sina nya familjer i mitten av december. De vuxna hundarna står min fru som ägare på, men hur verkar det med valparna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga utgår ifrån reglerna i Äktenskapsbalken, lagtexten hittar du här: https://lagen.nu/1987:230#K10

Vid en skilsmässa ska makarnas giftorätt läggas ihop för att sedan delas lika mellan makarna, detta följer av 10 kap. § Äktenskapsbalken (ÄB). Det är viktigt att här göra en skillnad på äganderätten och giftorätten.

Äganderätt
Av 1 kap. 3 § ÄB följer att var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta innebär att själva äganderätten påverkas inte av att en individ ingår äktenskap och äganderätten kommer inte heller påverkas under pågående äktenskap. Vem som betraktas som ägare av viss egendom avgörs av vanliga förmögenhetsrättsliga regler, alltså vem har förvärvat egendomen exempelvis genom köp, gåva eller arv. Utgångspunkten är att man är två olika rättssubjekt som tar på sig olika skulder och förpliktelser.

Ett vanligt missförstånd är att när två personer gifter sig blir all deras egendom ägd gemensam och endast det som skrivs in i äktenskapsförord som enskild egendom ägs enskilt. Detta är då inte fallet eftersom äktenskapet inte påverkar äganderätten och äktenskapsförord har inget att göra med äganderätten utan berör giftorätt.

Giftorätt
Definitionen av giftorätt framgår av 7 kap. 2 § ÄktB, giftorätt är all egendom som inte är enskild egendom. För att något ska betraktas som enskild egendom krävs det att man gör något aktivt, exempelvis upprättar ett äktenskapsförord eller har ärvt egendomen med förbehåll om att den ska betraktas som enskild egendom. Vidtar man inga åtgärder kommer egendomen således att betraktas som giftorättsgods där därmed tas värdet upp vid bodelningen.

En hund är rättsligt betraktas som en sak, detta innebär att det gäller samma regler som om det skulle varit en bil eller någon annan egendom. Om din fru inte har föreskrivit i ett äktenskapsförord att hundarna ska betraktas som enskild egendom kommer deras värde därför att ingå i bodelningen. Detta gäller alltså både för de två hundarna som hon är ägare till (äganderätten hindrar inte att du har giftorätt i egendomen) samt för valparna.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare