Ingår fonder i makarnas bodelning?

Hej! Jag och min man ska skilja oss efter 28 år. Vi har Både lite tillgångar och lån, inget enskild egendom nedskrivet. Min man har privata fonder till en summa av ca 1 miljon kommer dessa att ingå i en bodelning? Dessa är införskaffade under vårat äktenskap.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmelser finner du i äktenskapsbalken (ÄktB)

Vad ingår i en bodelning?

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. All egendom som inte utgör enskild egendom är giftorättsgods enligt 7 kap. 2 § ÄktB

Utifrån den information som framgår av din fråga finns det ingen enskild egendom. Det här innebär därför att fonderna ska ingå i bodelningen som giftorättsgods. Om fonderna genom tex äktenskapsförord eller testamente varit enskild egendom hade de däremot inte ingått i bodelningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare