Ingår bostadsrätt i bodelning mellan sambor?

Hej!

Jag har i Stockholm en hyresrätt jag har förstahandskontrakt på. Jag är även skriven där via skatteverket sedan 2013.

2014 övertog jag en mindre lägenhet i Gävle (bostadsrätt) men den var en aning för liten att bo 2st i tyckte jag då.

2017 så köpte jag en bostadsrätt i Gävle som jag bor i numera på heltid, trots jag är skriven i Stockholm fortfarande.

Min flickvän flyttade in hos mig i Augusti 2018. Men ingen av oss är skriven på den adressen. Inget papper om sambos är heller skrivna. Vad gäller ifall min flickvän skulle lämna mig? Blir bodelning i sådant fall aktuellt? Hur blir det med bostadsrätten, har hon rätt till den? Skall vi skriva samboavtal med varandra så att jag inte blir skyldig henne halva lägenheten ifall hon går ifrån mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboskap finns i sambolagen.

I 1 § i sambolagen finns en definition av vad som avses med sambor; Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Bedömningen av om ett par är sambor görs alltså inte utifrån ett avtal mellan samborna eller med hänsyn till folkbokföringsadressen, utan från faktiska omständigheter såsom om personerna stadigvarande bor tillsammans, har ett parförhållande och ett gemensamt hushåll. Många par som bor tillsammans uppfyller därför automatiskt kraven för att betraktas vara sambor. Om det råder tveksamheter kring ett samboförhållande kan det faktum att två personer är folkbokförda på samma adress utgöra presumtion om att personerna är sambor. Folkbokföringsadressen för personerna kan alltså endast spela roll i bevishänseende och det är alltså inte något krav på att man måste vara skrivna på samma adress för att man ska vara sambor.

I ett samboförhållande sker bodelning endast om någon av samborna begär detta (8 §). Detta skiljer sig från äktenskap där bodelning alltid sker vid äktenskapsskillnad. I en bodelning mellan sambor ingår sambornas bostad och bohag (t.ex. möbler och annat inre lösöre) i den mån egendomen förvärvats för gemensamt bruk. En förutsättning för att sambor i en bodelning ska dela lika på egendom i hushållet är alltså att egendomen köpts för att användas tillsammans av samborna. Din bostadsrätt skulle ingå i en eventuell bodelning om den förvärvats med avsikten att ni ska bo tillsammans i den. Det verkar dock som att du köpt lägenheten långt innan hon flyttade in i den, vilket tyder på att lägenheten inte förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom jag inte vet alla omständigheter är det dock svårt för mig att säga, men det är helt enkelt avsikten med förvärvet av bostadsrätten som avgör om bostadsrätten skulle ingå i en bodelning.

Om bostadsrätten är förvärvad för gemensamt bruk skulle den ingå i en bodelning, om någon av er begär att en sådan ska ske. För att undvika detta kan ett samboavtal skrivas där ni stadgar att den inte ska ingå i bodelningen (9 §). Ni kan även avtala om att någon bodelning inte ska ske.

Sammanfattningsvis betraktas ni vara sambor om ni stadigvarande bor tillsammans, har ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Har ni ett samboförhållande kommer en bodelning ske om någon av er begär detta när ni separerar. Bostadsrätten kommer ingå i en eventuell bodelning om den är förvärvad för gemensamt bruk. För att vara på den säkra sidan kan man dock alltid skriva ett samboavtal som stadgar att den inte ska ingå i en bodelning. Detta kan vi på Lawline hjälpa dig med! Läs mer på: https://lawline.avtalsrobot.se

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsing,

Rebecca LundmarkRådgivare