Ingår bostad som köps under betänketid i bodelningen?

Hej.

Jag och min man har nyligen ansökt om skilsmässa men har än så länge betänketid i några månader till. Nu vill jag förvärva en bostadsrätt, då vårt hus också är på gång för försäljning.

Om jag nu får möjlighet att köpa bostadsrätten och även har fått godkänt från banken osv - har min man ändå rätt till halva den nya fastigheten också eller har vi from datumet för vår betänketid delad ekonomi och därmed kan köpa något utan att den andra har rätt till den egendomen?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och äktenskapsskillnad finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 9:2 ÄktB ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag som talan om äktenskapsskillnad väcktes. Talan om äktenskapsskillnad anses väckt den dag som ansökan ges in till tingsrätten. Denna dag brukar kallas för brytdagen. Vid er bodelning kommer därför endast den egendom ni ägde på brytdagen att ingå. Förändringar i era egendomsförhållanden som uppkommit efter brytdagen, exempelvis köp av en bostadsrätt, kommer inte att ingå i bodelningen. Din man har därmed inte rätt till hälften av din nya bostadsrätt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare