Ingår ärvda pengar i bodelning mellan sambor?

Hej! Har flyttat ifrån min sambo. Jag har ärvt pengar. Måste jag dela arvet med honom? Han har misshandlat mig. Vi var ihop i 14 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror lite på omständigheterna i fallet. Svaret kan variera beroende på när du har ärvt pengarna samt ifall du har köpt saker för arvspengarna (och vad du i så fall har köpt).

Då sambor separerar ska de göra en bodelning om någon av dem begär detta. Om ingen av samborna skulle begära bodelning måste man med andra ord inte göra någon. Detta skulle innebära att båda helt enkelt behåller det som de själva äger.

Om någon av samborna begär bodelning ska dock detta göras. I denna ska samborna dela lika på all samboegendom. Samboegendom är gemensamt bohag och bostad som har förvärvats för gemensam användning. Sådant som inte är bostad eller bohag är med andra ord inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen. Dina ärvda pengar är varken bostad eller bohag och är därför inte samboegendom. Detta innebär att pengarna går direkt till dig, du måste inte dela arvet med din sambo.

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare