FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2018

Ingår arv eller lottovinster i sambors bodelning?

Hej!

Min sambo har avlidit. Vi har 2 gemensamma barn + mannen hade 1 särkullbarn. Vi hade testamente med fri förfoganderätt. Bouppteckningen är klar (ej skiftat) och en kvot är framräknad. Vad händer när mina föräldrar avlider eller om jag ex vinner på lotto? Kommer de pengarna att räknas in i kvoten? Om det är så, kan jag avstå mitt föräldraarv till förmån för våra gemensamma barn?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om pengar eller egendom du får nu efter din sambos död ska ingå i bodelningen.

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8 § sambolagen). Det är endast samboegendom som ska ingå i bodelningen. Samboegendom utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag (3 § sambolagen). Ett arv eller vinst på lotto är alltså inte samboegendom och ingår inte i bodelningen. Bodelningen ska dessutom göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (8 §) – alltså när din sambo dog. Så vad du får eller skaffar efter denna tidpunkt kan inte ingå i bodelningen ändå.

Du behöver alltså inte oroa dig över detta. Däremot finns det en risk att din sambos särkullbarn kan vilja ha ut sin laglott, trots att ni har skrivit testamente. Om barnet klandrar testamentet kan det alltså få ut hälften av din sambos kvot i bodelningen. Men om särkullbarnet inte gör detta inom sex månader får du behålla allt du fått av din sambo genom testamentet.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare