FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2019

Ingår arv efter mina föräldrar i bodelningen?

Vi skall skiljas o jag har pengar på banken som är arv efter mina föräldrar räknas dom med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ska ingå i bodelningen regleras i äktenskapsbalken (ÄB), som du hittar här.

När ett äktenskap upplöses på grund av äktenskapsskillnad ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 §). Vad som utgör giftorättsgods kan utläsas motsatsvis av 7 kap. 1 § som stadgar att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Enskild egendom kan uppkomma exempelvis genom att makarna kommer överens genom äktenskapsförord om att en viss egendom ska vara makens enskilda, eller genom att en make förvärvar egendom genom gåva, arv eller testamente, där givaren eller testatorn upprättat ett villkor att egendomen ska vara den mottagande makens enskilda. Enskild egendom ingår inte i bodelningen.

Har dina föräldrar genom testamente föreskrivit att arvet ska vara din enskilda egendom får du undanta arvet från bodelningen. Detsamma gäller om du och din make/make genom äktenskapsförord gjort pengarna till din enskilda egendom. Har inte detta skett är arvet giftorättsgods och kommer att ingå i bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin RidegRådgivare