Ingår aktier i bodelning?

Hej!

Ska skiljas från min man och vi ska dela upp våra tillgångar. Min man fick aktier från företaget då han började arbete åt dem. Han får även under året mer aktier. Dessa aktier får han bara ta ut 1/4 del av varje år. Han har tillgång till dem så länge han arbetar där. Slutar han jobba där förfaller även aktierna.

Ingår dessa i delningen? Värdet på aktierna? Inget äktenskapsförord finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning 9 Kap 1 § Äktenskapsbalken. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå 10 Kap 1 § Äktenskapsbalken.

Vid bodelning räknar man ihop summan av vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för makens skuld och lägger ihop det som är kvar och delar den här summan lika mellan makarna 11 kap 1 §, 11 Kap 2 § och 11 Kap 3 § Äktenskapsbalken

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom 7 kap 1 § Äktenskapsbalken. I 7 Kap 2 § Äktenskapsbalken står en lista på vad enskild egendom är.

En enskild egendom är

egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Eftersom att aktier inte benämns i listan på vad enskild egendom är, så ska det tolkas som giftorättsgods. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgodds. Att aktierna utgör giftorättsgods och ska således ingå i bodelning.

Genom äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillfaller någon av de ska vara enskild egendom 7 Kap 3 § Äktenskapsbalken. Enskild egendom ingår inte i bodelning. Om din make hade upprättat ett äktenskapsförord och bestämt att aktierna skulle vara enskild egendom skulle de inte ingå i bodelning. Eftersom att ni inte har något äktenskapsförord och din make inte har gjort aktierna till enskild egendom ska de ingå i bodelningen.

Sammanfattningsvis har du alltså lika mycket rätt till din makes aktier då dessa ska räknas med i bodelningen och delas lika er mellan.

Jag hoppas att mitt svar kan vara till hjälp och önskar dig lycka till.

Med vänliga hälsningar

Azra DelkicRådgivare