Information till andra föräldern vid delad vårdnad

Hej, jag och min ex har delad vårdnad om vår son (8 år). Jag undrar om mitt ex har laglig rätt att neka mig detaljinformation om var hon tänker resa utomlands med vår son. Jag har bett om info om flyg, ort och hotell men får inte det då hon säger att jag inte lagligen kan kräva det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad fattar föräldrarna beslut tillsammans

Frågor beträffande vårdnad av barn regleras i föräldrabalken 6 kap. Vid gemensam vårdnad är huvudregeln att föräldrarna ska fatta gemensamma beslut i frågor avseende barnet och dess personliga angelägenheter (FB 6:13). Som utgångspunkt gäller sålunda att en förälder inte kan åka utomlands med barnen utan den andra förälderns tillåtelse.

Det finns en möjlighet för en vårdnadshavare att i vissa situationer ensamt fatta beslut i frågor som rör vårdnaden om barnet. Det förutsätter att den andra vårdnadshavaren till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak är förhindrad att ta del i beslutet, eller att beslutet inte kan skjutas upp utan besvär eller till nackdel för barnet.

Boföräldern har rätt att fatta beslut om den dagliga omsorgen

Föräldern som bor med barnet (boföräldern) har rätt att ensamt fatta vissa beslut avseende den dagliga omsorgen (FB 6:13 2st). Båda vårdnadshavarna behöver därför inte delta i alla vardagliga avgöranden. Den allmänna uppfattningen är att ett beslut rörande en kortare utlandsresa kan räknas till den dagliga omsorgen. Det går dock inte att säga exakt vad som anses vara en kortare respektive längre utlandsresa. Troligtvis anses en resa på 1vecka som en kortare utlandsresa. Viktigt att komma ihåg är att resan inte får kränka barnets umgängesrätt med den andra föräldern.

Utrikesdepartementet har i sin publikation "Olovligt bortförande och kvarhållande av barn" skrivit att vid resa utomlands med barn krävs samtycke från den andra vårdnadshavarens. Publikationen förtydligar dock inte om detta även gäller vid kortare resor utomlands.

Generellt innebär detta att det vid gemensam vårdnad i normalfallet är svårt för en förälder att utan sakliga skäl motsätta sig en kortare semesterresa utomlands. Däremot bör du underrättas av boföräldern om resan.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare