FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/08/2018

Information när den ena föräldern döms för brott

Vad har de sociala myndigheterna för skyldighet att delge

vårdnadshavare information ,där det framkommit att den

ena vårdnadshavaren blivit dömd för narkotikabrott.?

De har gemensam vårdnad ,barnet bor växelvis v.a.v-

orolig anhörig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla myndigheter som jobbar med barn har en skyldighet att göra en orosanmälan om de misstänker att ett barn far illa. Om exempelvis polisen misstänker att det brott som begåtts skulle kunna skada barnet så har polisen alltså en skyldighet att göra en sådan orosanmälan (14 kap. 1 § SoL). Vidare ska även Socialnämnden, om inte särskilda skäl föreligger, underrätta den som utredningen berör om en sådan inleds i samband med orosanmälan (11 kap. 2 § SoL).

Sammanfattningsvis

Som jag ovan har beskrivit har myndigheter en skyldighet att göra en orosanmälan om de misstänker att ett barn far illa. Om föräldern i fråga exempelvis missbrukar narkotika finns goda skäl att anta att barnet far illa. Om domen för narkotikabrottet är gammal behöver dock inte anledning att tro att barnet far illa föreligga. Huruvida myndigheterna har haft anledning att göra en orosanmälan eller inte kan jag därmed inte svara på då jag inte har alla omständigheter i just detta fall. Vidare, om en orosanmälan görs så ska vårdnadshavarna underrättas om detta av Socialnämnden. Information bör därmed ges till båda föräldrarna.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare