Inbördes testamente och arv

Hej!

Innan vi gifte oss skrev vi ett inbördes testamente Att den av oss som överlever den andre skall erhålla all

kvarlåtenskap.Nu har min make gått bort så jag undrar om när jag går bort ärver makens syskonbarn hälften

eller gäller det inbördes testamentet som skrevs innan vi gifte oss. Vi har inga barn.

Jag har en bror.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din makes syskonbarn kommer ha något efterarv från din make vid din bortgång eller om din bror kommer att ärva hela din kvarlåtenskap. Jag kommer i mitt svar utgå från att det inte finns några andra släktingar med i bilden, utöver de du nämnt i din fråga. Jag tolkar också frågan som att testamentet ni upprättat innebär att den efterlevande maken övertar hela kvarlåtenskapen med full äganderätt.

Vad säger lagen?

De regler relevanta för din frågeställning återfinns i Ärvdabalken (ÄB)

Enligt 3:1 ÄB ska den först avlidne makens kvarlåtenskap tillfalla den efterlevande maken. Om arvlåtaren (den avlidne maken) efterlämnar en bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (s.k särkullbarn) gäller dock att den efterlevande maken tar över dennes arvslott endast om denna avstått densamma enligt 3:9 ÄB.

Enligt 3:2 ÄB kan syskon eller syskons avkomling (till den först avlidne maken) få rätt till efterarv efter den efterlevande makens död förutsatt att det inte finns någon med bättre rätt till arv före i arvsordningen eller ett testamente som sätter denna regel ur spel.

Testamentet

Utgångspunkten är att man får bestämma själv vad som ska hända med sin kvarlåtenskap efter sin död. Detta framgår av 9:1 ÄB. Bröstarvingar har emellertid oavsett vad som står i ett testamente alltid rätt till sin laglott som enligt 7:1 ÄB är hälften av den arvslott som skulle tillfalla honom om testamentet ej funnits.

Bedömningen i ditt fall

Huvudregeln är som redovisats för ovan att efterlevande maken tar över hela kvarlåtenskapen, varefter eventuella arvingar till den först avlidne maken får rätt till efterarv. Eftersom att ni saknar bröstarvingar och upprättat ett testamente innebärande att den efterlevande maken får överta hela kvarlåtenskapen med full äganderätt kommer arvet vid din eventuella bortgång att gå till din bror. Eftersom syskonbarn inte har någon rätt till laglott finns alltså ingen rätt till efterarv för din makes syskonbarn i och med testamentet.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare