FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/09/2017

Ifall medlemsavgift inte är avtalad kan den inte krävas

Jag har ett avtal/kontrakt med min innebandy klubb. Om det inte står i mitt kontrakt har dom rätt att kräva mig på en medlemsavgift?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en medlemsavgift inte framgår av avtalet har klubben inte någon rätt att kräva dig på pengar. Om klubben (mot förmodan) skulle vilja ta saken till domstol hade klubben själv fått bevisa att en sådan avgift är avtalad, vilket lär bli svårt för klubben om det inte framgått i avtalet.

Viktigt att minnas är dock att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal, om du och klubben kommit överens om en avgift muntligen gäller alltså det. Det är ju naturligtvis mycket svårare att bevisa innehållet i ett muntligt avtal än i ett skriftligt.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare