Icke utbetald avtalad timlön. Arbetsgivaren vill utge lön endast för "rimlig" tid att fullborda arbetsuppgifter.

Hej. Min kille är från Sydkorea och var anställd på en väldigt konstig städfirma. Han var timanställd och om hon skrev att han skulle jobba 12-16 så gav hon bara honom betalt för 2.5 timme. När jag frågar varför så säger hon att hennes före detta fönster putsare gjorde liknande jobb på 2.5 timme, därför får han bara den lönen. Och andra gånger så gav hon honom bara halva lönen. Hon sa "om man jobbar 2 personer så delar man på timmlönen". Inget av detta står med i hans anställningsavtal.

Han fick ingen upplärning, hon så åt honom att lära sig på Youtube. Hon ville bland annat att han skulle städa ett 3 våningarshus med minst 20 fönster på en våninging på 2 timmar. Och han fick inte betalt om han jobbade mer än så.

Jag ringde runt till flera fönsterputs bolag och alla så att det var en orimlig tid för så mycket jobb.

Jag har bevis på mejl vilka tider hon skrev och för vilka tider hon tyckte att han borde få betalt.

Jag undrar vad ska jag göra för att anmäla henne. Eller har hon rätt att göra detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din pojkvän omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS).

Innehållet i anställningsavtalet om lönen och arbetstiden är bindande för arbetsgivaren. Det betyder att din pojkvän har rätt att få den lön som är avtalad, under den arbetstid som han har kommit överens om med arbetsgivaren. Det betyder att arbetsgivaren inte kan ge en lön som motsvarar en annan tid än den överenskomna (t.ex. för 2.5 h istället för 4 h). Arbetsgivarens förklaring att liknande arbete har gjorts under kortare tid av tidigare anställda är inte giltig. Även uttalandet om att två anställda skulle dela på timlönen är ogiltigt. Din pojkvän har rätt till den avtalade timlönen.

Vad avser arbetad övertid är det inte säkert att din pojkvän har rätt till ersättning. Lön utgår bara för den överenskomna arbetstiden (som i din fråga t.ex. är 12-14). För att övertidsersättning ska utgå krävs normalt att arbetet har utförts på anmodan av arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste då ha uppmanat din pojkvän att arbeta utöver den avtalade arbetstiden för att övertidsersättning ska kunna utgå.

När arbetsgivaren inte följer anställningsavtalet är det ett grovt åsidosättande av dennes åligganden mot arbetstagaren. Din pojkvän har därför exempelvis rätt att omedelbart frånträda sin anställning (4 § 3 stycket LAS). Din pojkvän kan även kräva skadestånd, som är summan av den uteblivna lönen (38 § LAS).

Beroende på om din pojkvän är medlem i en fackförening, kan fackföreningen bistå i en tvist med arbetsgivaren. Annars kan din pojkvän väcka talan i tingsrätt. Läs mer här och här. Jag rekommenderar dock att ni i första hand hör av er till arbetsgivaren och kommunicerar att hon är bunden av innehållet i anställningsavtalet. I andra hand rekommenderar jag att söka juridisk hjälp.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du vill få ytterligare rådgivning kan du kontakta Lawline på telefonnr. 08-533 300 04 (mån-fre kl.10-16) alternativt boka tid med en av våra jurister. Du är också välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare