I vilken bestämmelse i semesterlagen står det att arbetsgivaren ska belägga semesterdagarna med kvot?

Jobbar inom omsorgen, kommunalt. Arbetar heltid och har semesterkvot. Jag vet hur den räknas ut och jag vet arbetsgivarens motiveringen till semesterkvot för mig som arbetar heltid.

Vart i semesterlagen, vilken paragraf, stycke eller punkt? Finner arbetsgivaren stöd att belägga mina 25 semesterdagar med kvot?

Med vänlig fundering.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ur semesterlagens 4 § framgår det att du har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår vilket är fr.o.m den 1a april till och med den 31 mars påföljande år [3 § semesterlagen]. Själva uträkningen av antalet semesterdagar görs i 7 §, vilket även innefattar angivande av kvoten. Som du då säkert redan vet räknar man bort de dagar du varit frånvarande från arbetet utan lön. Det antalet dagar du får fram då ska divideras med antal dagar under intjänandeåret [året innan semesteråret]. Det är alltså från divisionen du få fram kvoten, som i sin tur ska multipliceras med 25. Kvoten anges i nästsista meningen.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare