FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga02/05/2019

Hyreskontrakt för minderårig

Hej, jag är 17 år och skulle vilja ingå i hyreskontrakt för en lägenhet.

1. Finns det något sätt där jag kan ingå i avtal utan att min vårdnadshavere behöver stå med på kontraktet?

2. Om jag står på kontraktet med min vårdnadshavares samtycke och något händer tex att jag ej kan betala hyran eller något går sönder - är det jag som är ansvarig eller blir det min vårdnanshavare som är ansvarig? Jag vill ej att min vårdnadshavare ska bli ansvarig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

1. Enligt föräldrabalken (FB) 9 kap. 1 § så är du fortfarande omyndig eftersom du är under 18 år. Det innebär att du inte får ingå ett avtal som kan vara betungande, t ex ett hyreskontrakt på egen hand. Till dess att du är 18 år måste din vårdnadshavare stå med på hyreskontraktet och vara behjälpliga med att teckna försäkringar. En seriös uthyrare skulle inte teckna ett hyresavtal med någon som är underårig eftersom den personen står för riskerna som är förenat med det.

2. Eftersom du heller inte får teckna försäkringsavtal så blir du själv skyldig för skador och kostnader efter förmåga enligt skadeståndslagen (SKL) 2 kap. 4 §. Din vårdnadshavare kan bli medskyldig på grund av principalansvaret, alltså det ansvar man som förälder har att hålla sina barn, vilket du fortfarande i lagens mening är, under uppsikt enligt SKL 3 kap. 5 §.

Mitt råd är, även om det känns svårt och kanske jobbigt, att antingen ta med din vårdnadshavare i processen eller att helt enkelt vänta. Det kan säkert kännas som en evighet men snart är du 18 år och kan ta dina egna beslut!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare